Vraag & antwoord: Service & garantie
Op deze pagina vind je de antwoorden op de meest gestelde service & garantie vragen over Suzuki motoren. Mocht het antwoord op jouw vraag er niet tussen staan kijk dan in één van de andere categorieën onderaan de pagina. Of vraag het je Suzuki-dealer!
Garantie vragen
-
Geleverd voor 1 januari 2023
Op Suzuki motorfietsen geleverd tot en met 31 december 2022 heb je recht op 3 jaar fabrieksgarantie.
Geleverd na 1 januari 2023
Voor nieuwe Suzuki motorfietsen die vanaf 1 januari 2023 via Suzuki Nederland door een officiële Nederlandse Suzuki-dealer zijn geleverd, geldt bovenop de 3 jaar fabrieksgarantie een aanvullende garantie van 3 jaar (in totaal 6 jaar) tot een maximum kilometerstand van 100.000 km. Zie hiervoor de algemene voorwaarden Suzuki Nederland Aanvullende Garantie.
Bij je motorfiets wordt een onderhouds/garantieboekje geleverd dat, voorzien van een garantieregistratiekaart, dient als garantiebewijs. In dit boekje staan ook alle garantievoorwaarden aangegeven. Heb je geen garantiekaart? Neem dan contact op met je dealer. -
Ja, tijdens de garantieperiode kan de garantie (mits voldaan aan de gestelde voorwaarden) op de nieuwe eigenaar worden overgedragen. Individuele garantieafspraken die je persoonlijk met de leverancier maakt vallen niet onder de verantwoording van Suzuki Motor Corporation óf Suzuki Nederland. Deze dien je met de leverancier af te handelen.
-
Garantiereparaties tijdens de aanvullende garantie mogen uitsluitend door een officiële Nederlandse Suzuki-dealer worden uitgevoerd. Raadpleeg je Onderhouds- en Garantieboekje en de garantievoorwaarden om na te gaan aan welke voorwaarden moet worden voldaan om aanspraak te kunnen maken op garantie.
-
De Suzuki Nederland Aanvullende Garantie is een specifieke toevoeging voor uitsluitend de Nederlandse markt. Eventuele gebreken die ontstaan terwijl je op reis bent in het buitenland dien je eerst te melden bij je dealer in Nederland die je adviseert wat te doen.
-
Nee, de Suzuki Nederland Aanvullende Garantie geldt alleen op motorfietsen die via Suzuki Nederland door een officiële Nederlandse Suzuki-dealer zijn geleverd.
-
Nee, in de eerste 3 jaar gelden de voorwaarden van de fabrieksgarantie zoals beschreven in het Onderhouds- en Garantieboekje. In de resterende periode gelden de voorwaarden van de Suzuki Nederland Aanvullende Garantie.
-
Ja, tijdens de gehele garantieperiode dien je het onderhoud voor jouw motorfiets volgens fabrieksvoorwaarden te laten uitvoeren. Het wordt ten zeerste aanbevolen het onderhoud bij een officiële Nederlandse Suzuki-dealer uit te voeren, bij voorkeur door de dealer die jouw motorfiets geleverd heeft. Zij kunnen dit registreren in het Onderhouds- en garantieboekje. Zorg dat je deze te allen tijde bewaart bij de motorfiets. Bijkomend voordeel als je jouw motorfiets door de officiële Suzuki-dealer laat onderhouden is dat je tot en met het 10e jaar blijft profiteren van de Suzuki Pechhulp. Dat is een gratis mobiliteitsservice ter waarde van € 120,-. Je krijgt garandeert hulp bij pech of schade onderweg in Europa en thuis: 24 uur per dag, 7 dagen per week.
-
De garantieperiode op originele onderdelen en accessoires bedraagt 12 maanden.
Niet originele Suzuki- onderdelen kunnen van invloed zijn op de fabrieksgarantie en de productaansprakelijkheid. De officiële Suzuki-dealers staan alleen garant voor originele Suzuki onderdelen en accessoires in verband met de bedrijfszekerheid en veiligheid van jouw motorfiets.
Voor meer informatie kan je terecht bij jouw Suzuki dealer.
-
Garantie aanvragen kunnen enkel en alleen bij Suzuki Nederland ingediend worden door de officiële Suzuki dealer.
Service vragen
-
Veiligheid, betrouwbaarheid staan hoog in het vaandel bij Suzuki. Het komt wel eens voor dat sommige modellen worden aangepast om de veiligheid en betrouwbaarheid van verschillende modellen te verbeteren. Je Suzuki-dealer neemt telefonisch of via een brief contact met je op. Ook kan je de Suzuki-dealer raadplegen of er modificaties op jouw tweedehands/ oudere motorfiets van toepassing zijn. Modificaties en aanpassingen die de veiligheid van je motorfiets vergroten, worden kosteloos uitgevoerd door de Suzuki-dealer. Voor controle heeft de Suzuki-dealer wel het framenummer/VIN van je motorfiets nodig. Dit is alleen van toepassing bij officieel door Suzuki Nederland geïmporteerde motorfietsen. De modificaties of aanpassingen worden alleen uitgevoerd door officiële Suzuki dealers.
Momenteel loopt er een terugroepactie voor de V-Strom 800DE.
Wat is het probleem?
De terugroepactie betreft de fabrieksgemonteerde achterband van de V-Strom 800DE/ DL800DE 2023 en 2024 motoren. De band kan scheuren of andere vervormingen van het loopvlak ontwikkelen bij hogere snelheden. In het ergste geval kunnen delen van het loopvlak loskomen, wat invloed heeft op de rijveiligheid van de motor.
Wat houdt de terugroepactie in?
De terugroepactie betekent dat Suzuki Motor Corporation (Suzuki) alle eigenaren van de getroffen motoren verzoekt om de motor niet te gebruiken totdat de fabrieksgemonteerde achterband is vervangen.
Wanneer vindt de terugroepactie plaats?
De exacte datum voor de terugroepactie is nog niet bekend. Suzuki Nederland zal de dealers en eigenaren informeren zodra de vervangende band beschikbaar is en de terugroepactie kan worden uitgevoerd.
Bekijk de Veel gestelde vragen omtrent deze terugroepactie. -
Momenteel loopt er een terugroepactie voor de V-Strom 800DE.
Wat is het probleem?
De terugroepactie betreft de fabrieksgemonteerde achterband van de V-Strom 800DE/ DL800DE 2023 en 2024 motoren. De band kan scheuren of andere vervormingen van het loopvlak ontwikkelen bij hogere snelheden. In het ergste geval kunnen delen van het loopvlak loskomen, wat invloed heeft op de rijveiligheid van de motor.
Wat houdt de terugroepactie in?
De terugroepactie betekent dat Suzuki Motor Corporation (Suzuki) alle eigenaren van de getroffen motoren verzoekt om de motor niet te gebruiken totdat de fabrieksgemonteerde achterband is vervangen.
Wanneer vindt de terugroepactie plaats?
De exacte datum voor de terugroepactie is nog niet bekend. Suzuki Nederland zal de dealers en eigenaren informeren zodra de vervangende band beschikbaar is en de terugroepactie kan worden uitgevoerd.
Bekijk de Veel gestelde vragen omtrent deze terugroepactie. -
Indien je onverhoopt in het buitenland – bijvoorbeeld tijdens je vakantie – wordt geconfronteerd met een garantiereparatie, dan kan de lokale Suzuki dealer dit in principe claimen. Indien je desondanks toch de rekening krijgt gepresenteerd, vraag dan om een gespecificeerde factuur. Na terugkomst in Nederland kan je doorgaans deze reparatiekosten alsnog claimen bij je Suzuki dealer. Dit geldt uitsluitend voor defecten die invloed hebben op de bedrijfszekerheid en/ of de veiligheid van je motorfiets. Vind een Suzuki-dealer bij jouw in de buurt.
-
Niet originele Suzuki- onderdelen kunnen van invloed zijn op de fabrieksgarantie en de productaansprakelijkheid. De officiële Suzuki-dealers staan alleen garant voor originele Suzuki onderdelen en accessoires in verband met de bedrijfszekerheid en veiligheid van jouw motorfiets.
-
Indien je vragen hebt over het bouwjaar van jouw motorfiets kan je terecht bij de officiële Suzuki dealer. Deze kan het bouwjaar van jouw motorfiets voor jou opzoeken.
-
Je kunt het kleurnummer vinden in het onderhoudsboekje van jouw motorfiets (indien deze is ingevuld door uw Suzuki dealer). Je Suzuki-dealer kan ook het kleurnummer voor je achterhalen aan de hand van het framenummer. Voor meer informatie kan je terecht bij je dichtstbijzijnde Suzuki dealer.
-
Het framenummer kan je vinden op het balhoofd van jouw motorfiets. Afwijkende punten kan je terug vinden in het instructieboekje. Indien je het framenummer niet kunt vinden, kan je contact opnemen met je officiële Suzuki dealer.
-
Je kunt de Nederlandstalige gebruikershandleiding of instructieboekje voor je Suzuki motorfiets, voor modellen t/m 2016, vinden op de Handleidingen-downloadpagina.
Gebruikershandleidingen van modellen voor 2016 kun je op de downloadpagina als artikelnummer terugvinden om bij een officiële Suzuki dealer te bestellen.