Suzuki neemt deel aan Suzuka
8-Hour Endurance Race met duurzame brandstof
Suzuki neemt deel aan de Suzuka 8-Hour Endurance Race met duurzame brandstof
- Bijdrage in zoektocht naar carbonneutraliteit
- Deelname in experimentele klasse
- Samenwerking met partners zoals Yoshimura, Bridgestone en Motul
Suzuki Motor Corporation heeft aangekondigd dat zij zal deelnemen aan de 45e editie van de Suzuka 8-Hour Endurance Race 2024 van 19 t/m 21 juli, welke gehouden zal worden op het Circuit van Suzuka en deel uitmaakt van het FIM Endurance World Championship (EWC). Suzuki staat hiermee voor het eerste sinds het verlaten van de MotoGP weer aan de start van een race met een fabrieksteam – alleen deze keer met duurzame brandstof.
Experimentele Klasse
Suzuki zal tijdens de race gebruik maken van 40% bio-gebaseerde duurzame brandstof, gecertificeerd door de FIM (International Motorcycling Federation). Omdat dit niet de officiële brandstof van het EWC is, zal Suzuki deelnemen in de Experimentele Klasse, een categorie speciaal ingericht voor motorfietsen die niet voldoen aan de conventionele technische normen. Naast duurzame brandstof zullen tijdens dit event ook nieuwe duurzame onderdelen getest worden, waaronder een uitlaatdemper, banden, olie, delen van het kuipwerk en remmen. Deze worden geleverd in samenwerking met diverse partners, welke Suzuki ondersteunen in deze uitdaging en betrokken zijn bij de ontwikkeling van dit project.
Een ervaren teamsamenstelling
Het team draagt de naam "Team SUZUKI CN CHALLENGE" en bestaat uit drie rijders: Etienne Masson, een huidige rijder voor Yoshimura SERT Motul, die heeft bijgedragen aan de overwinning in de 24 Heures Motos in Le Mans van 18 t/m 21 april; Sodo Hamahara, die ervaring heeft met deelname aan de Suzuka 8-Hour Endurance Race met het "SUZUKI ENDURANCE RACING TEAM" in 2017; en Hideyuki Ogata, die vele jaren race-ervaring heeft met de "GSX-R" en zijn eigen team heeft geleid om deel te nemen aan de Suzuka 8-Hour Endurance Race.
Het doel van Suzuki’s deelname is het versnellen van de ontwikkeling van milieuvriendelijke technologieën door fysiek deel te nemen aan de veeleisende omstandigheden van endurance racing. Door waardevolle informatie te verzamelen tijdens deze deelname, wil Suzuki de technologieën terugkoppelen naar toekomstige productiemodellen.
Tsuyoshi Tanaka, Executive General Manager Motorcycle Operations:
“Ik geloof dat dit initiatief een zeer belangrijke betekenis heeft om koolstofneutraliteit te realiseren, vooral voor motorfietsen met een middelgrote tot grote cilinderinhoud waarvan wordt aangenomen dat verbrandingsmotoren nog steeds nodig zullen zijn. Ik kan met vertrouwen zeggen dat endurance racing, wat zowel rijprestaties als uithoudingsvermogen vereist, de optimale plaats is voor het testen en ontwikkelen van niet alleen brandstof, maar ook verschillende duurzame items, en het is een activiteit die de toekomst van de motorindustrie zal revitaliseren. We zullen er niet een eenmalig initiatief van maken, maar zullen vastberaden blijven streven naar hogere doelen in de komende jaren.”
Duurzame onderdelen die worden gebruikt op de Suzuki GSX-R1000R Yoshimura SERT EWC CN:
Brandstof | Elf, Moto R40 FIM 40% bio-brandstof |
---|---|
Uitlaat | Yoshimura Japan, inclusief katalysator |
Banden | Bridgestone, met een verhoogd aandeel gerecyclede en recyclebare materialen |
Motorolie | MOTUL, op basis van bio-olie |
Kuipwerk | JHI, gerecycled carbon |
Spatborden | Tras, Bcomp (composiet op basis van natuurlijke vlasvezel) |
Voorrem | Sunstar Engineering, stalen remschijven zonder hitte-resistente behandeling, low-dust remblokken |
Accu | ELIIY Power, LFP-accu voor de motorfiets, stroomvoorziening voor de pitbox |