Hoe maak je een motorfiets winterklaar?
Handige tips om je motorfiets winterklaar te maken
De winter komt eraan, en voor de meeste motorrijders betekent dat de motorfiets de schuur in gaat. Een kleine groep kiest er echter voor om door te rijden in de winter. In welke groep je ook zit, hier krijg je een aantal handige tips hoe jij je motorfiets winterklaar kunt maken.
Onderhoud bij de dealer
Uiteraard willen we vooraf benadrukken dat de onderhoudsbeurten volgens de voorschriften vermeld in het instructieboekje dienen te worden uitgevoerd door een officiële, Nederlandse Suzuki-dealer als je aanspraak wilt blijven maken op de aanvullende garantie van Suzuki Nederland. De 6 jaar garantie is alleen geldig als het onderhoud kan worden aangetoond door middel van onderhoudsregistratie in het boekje en met de bijbehorende facturen.
De banden controleren
Voordat de winter echt begonnen is, doe je er verstandig aan om eens goed naar je banden te kijken. De wettelijke minimale profieldiepte voor de banden van een motorfiets is 1 mm. Je kunt aan de Tread Wear Indicators in het profiel van de band zien hoever je daar van verwijdert bent. Doe een beroep op je gezonde verstand om te bepalen of de profieldiepte van de band nog voldoende is om mee te rijden in komende winter. Je hebt immers te maken met koud, nat asfalt waarop alle grip welkom is. Het is aan te raden om de banden te (laten) vervangen bij 2 - 1,6 mm om de veiligheid te waarborgen.
Controleer voor de rest de band op beschadigingen, droogtescheuren en de leeftijd (idealiter niet ouder dan 5 jaar). Ook als je band een aantal reparaties heeft gehad met bijvoorbeeld pluggen is het aan te raden om de band te vervangen. Controleer ook de bandenspanning, en vul die banden bij met lucht als die te laag is.
Als je jouw motor gaat stallen van de winter is het belangrijk dat je probeert om de motor van de grond te zetten. Dat kan bijvoorbeeld door middel van een paddockstand of middenbok. Op die manier ontlast je de banden en is de kans kleiner op afgevlakte banden.
Ketting
De ketting van een motorfiets is een belangrijk onderdeel. Sterker nog, zonder ketting komt een motorfiets niet eens rijdend van zijn plek. Het is dan ook essentieel dat de ketting in goede conditie is. Gelukkig is dit een klusje die je gemakkelijk zelf thuis kan doen.
Maak de ketting goed schoon met een kettingborstel zodat al het grove vuil eraf is, vergeet ook de tandwielen niet. Reinig de ketting daarna met een speciale kettingreiniger en een borstel. Droog hem vervolgens met een doek. Dit is het moment waarop je de ketting kunt beoordelen op slijtage of beschadigingen. Is dit het geval, ga dan langs bij de dealer voor een nieuwe set tandwielen en een nieuwe ketting. Zie je dat de ketting nog mee kan, smeer hem dan goed in met kettingspray.
Als je doorrijdt in de winter is het aan te raden om de ketting meerdere malen in de winter te reinigen. Er blijft immers in deze periode meer vuil plakken aan de vettige ketting. Op den duur kan zorgen voor meer slijtage. Tussen de wasbeurten is het advies om de ketting vaker in te vetten. Dit doe je het beste wanneer de ketting nog warm is. Vind je dit zonde van de tijd, kun je overwegen om een kettingsmeersysteem te laten monteren, die de ketting automatisch voorziet van olie tijdens het rijden.
Bescherming tegen pekel
Rijkswaterstaat gebruikt strooizout om ervoor te zorgen dat de wegen minder glad worden. Top natuurlijk, alleen is de pekel de grootste vijand van je blinkende motorfiets. Het zout zorgt onder meer voor roestvorming en verkleuring. Het is dan ook aan te raden om met regelmaat je motor te wassen als je ’s winters rijdt. Idealiter spoel je hem na iedere rit even af om de ergste pekel weg te halen. Ook kun je de motorfiets beschermen met zogenaamde anti pekel middelen, die een beschermlaagje vormt op de delen die gevoelig zijn voor roestvorming, zoals je uitlaat bijvoorbeeld. Siliconenspray is ook een uitstekend product hiervoor. Vermijd in ieder geval dat het spul op je remmen en banden komt. Voor scharnierende delen, zoals je standaard of voetsteunen kunt je vaseline, of kettingspray gebruiken, zodat het zout geen kans krijgt.
Bij het stallen van je motor in de winter is het goed om hem van te voren een goede wasbeurt te geven. Zo voorkom je dat oude insecten op je lak blijven zitten tot het voorjaar, evenals remstof en ander vuil.
Accu vervangen
De accu is essentieel voor een motorfiets. Het is daarom belangrijk dat deze in goede conditie is. Ben je benieuwd naar de staat van je accu? Je laat de accuspanning eenvoudig controleren door de dealer. Je dealer helpt je ook graag bij het vinden en monteren van een nieuwe accu als de oude de winter niet gaan overleven.
Ook bij het stallen doe je er goed aan om je accu wat aandacht te geven. Dat doe je door een druppellader erop aan te sluiten. Deze zorgt ervoor dat de accu geen spanning verliest in de periode dat je niet rijdt. Lees de instructies in de handleiding van de druppellader om er zeker van te zijn dat je hem goed aansluit op de accu.
Installeren van comfort
Een rit op de motor in de winter kan soms flink afzien zijn. Waarom dan niet investeren in een aantal comfort verhogende accessoires? Eén van de accessoires waar je direct profijt van hebt is handvatverwarming. Vaak willen motorrijders niet anders mee als ze er eenmaal aan gewend zijn.
Een andere accessoire waarbij je handen warmer blijven in de winter zijn handkappen. Deze zorgen ervoor dat de koude rijwind niet meer tegen je vingers komt, waardoor ze langer warm blijven en je meer controle over je motorfiets hebt.
Op warme dagen is een beetje frisse rijwind wel lekker. In de winter wil je dat natuurlijk niet. Met een hoger windscherm, of een opzet ruitje, kun je de luchtstroom verplaatsen, van je hoofd, nek en borst af. Op die manier voorkom je dat de koude rijwind zo je jas in verdwijnt.
Extra tips:
- Tank je motor altijd helemaal vol voordat je je motor gaat stallen. Vul bij voorkeur jouw tank met E5 of E0 benzine. Benzine met een hoger ethanolgehalte (bijv. E10) verhoogt bij stilstand namelijk het risico op schade aan bijvoorbeeld brandstofleidingen. Op die manier voorkom je dat er condens in de tank ontstaat dat kan leiden tot roestvorming.
- Voeg een brandstofsysteemreiniger en -beschermer toe aan de tank benzine voordat je jouw motor wegzet voor lange tijd. Bij voorkeur gooi je een flesje TUNAP 974 bij om de brandstof te conserveren en je brandstofsysteem te beschermen. Ga voor zeker en bestel TUNAP bij je dealer.
- Zet je motor in de stalling met nieuwe olie. Niet alleen is dit beter voor het motorblok, ook ontloop je hiermee de soms langere wachttijden voor een voorjaarsbeurt.
- Het is misschien verleidelijk, maar leg geen doek over je motor als je hem overdekt stalt. Hierdoor ventileert de boel niet goed en kunnen bijvoorbeeld schimmels vrij hun gang gaan.