Nieuwe Suzuki *<br/> GSX-8S*
Persbericht

Nieuwe Suzuki
GSX-8S

Performance naked met gloednieuwe 776 cc paralleltwin

Suzuki GSX-8S: vorm en functie voor een nieuw tijdperk

Suzuki onthult de gloednieuwe GSX-8S: een middelzware performance naked die nieuwe maatstaven zet in zijn segment met een gewaagde styling en een ongekend rijke standaarduitrusting. De GSX-8S combineert maximaal rijplezier met een compleet nieuw ontwikkelde 776 cc paralleltwin. De levering van de nieuwe Suzuki GSX-8S start in het eerste kwartaal van 2023. Prijzen maakt Suzuki binnenkort bekend.

  • Gloednieuwe 776 cc DOHC paralleltwin met Bi-directional Quickshifter
  • Standaard uitgerust met 5-inch TFT-display
  • Rijklaar slechts 202 kilogram dankzij lichtgewicht componenten
  • Instelbare Traction Control met drie rijmodi
  • Ook beschikbaar in A2-variant
  • Nederlandse marktintroductie eerste kwartaal 2023

De magie van GSX

De nieuwe Suzuki GSX-8S vormt het volgende hoofdstuk in de geschiedenis van Suzuki’s populaire GSX-modellen. Al sinds jaar en dag staat de lettercombinatie GSX voor de ultieme mix van comfort, wendbaarheid en rijplezier. En dat alles op een toegankelijke manier. Een machine voor elke dag dus, ongeacht de bestemming. Dat begon in de jaren tachtig met de Suzuki GSX S 1100 Katana. Maar ook in hedendaagse Suzuki-modellen als de GSX-S950, GSX-S1000 en GSX-S1000GT komen die eigenschappen terug. In de nieuwe GSX-8S tilt Suzuki alle kenmerken van een volbloed-GSX naar een hoger plan. De motorfiets is van A tot Z compleet nieuw ontworpen.

Nieuw productconcept: Infinite Potential. Limitless Fun

De nieuwe Suzuki GSX-8S is volgens het productconcept ‘Infinite Potential. Limitless Fun’ ontworpen. Maximaal rijplezier gaat daarbij hand in hand met bedieningsgemak, rijcomfort en een unieke vormgeving. De bestemming is irrelevant. Van een rit door de stad of juist een opzwepende sessie op een bochtige bergpas: de Suzuki GSX-8S is van alle markten thuis.

Unieke styling

Kenmerkend voor de nieuwe GSX-8S is de agressieve mass-forward houding. De trendsettende vormgeving van de GSX-8S luidt een nieuw tijdperk in van functionele streetfighter-schoonheid. Strakke, pure lijnen van de voor-en achterzijde contrasteren sterk met de gespierde massa van zijn torso.

De verticaal gestapelde hexagonale LED-koplampen bieden niet alleen een helder zicht op het wegdek, ze creëren dankzij een compact ontwerp ook een scherpe look met een uniek karakter. De koplampunit wordt geflankeerd door compacte LED-positielichten die zijn ontworpen als smalle, hoekige sleuven die voorwaarts en naar beneden langs de voorkuip lopen en zorgen voor een herkenbaar front.

Het LED-combinatie-achterlicht met geïntegreerde nummerplaatverlichting heeft een nieuw design, dat voor het eerst op een Suzuki-motorfiets wordt toegepast. Het nieuwe achterlicht is op een slank achterspatbord gemonteerd en draagt bij aan het sportieve nieuwe design, waarmee de GSX-8S van achteren nog korter en slanker lijkt.

Een kenmerkend designstatement van de nieuwe Suzuki GSX-8S is de korte uitlaatdemper. Hij komt aan de rechterkant van de motorfiets omhoog en steekt nauwelijks uit. Dit design draagt in hoge mate bij aan het mass-forward silhouet van deze nieuwe streetfighter van Suzuki. Bovendien maakt de demper deel uit van een nieuw 2-in-1-uitlaatsysteem dat is ontworpen voor een prettig uitlaatgeluid dat bij de nieuwe paralleltwin past.

Gloednieuwe 776 cc paralleltwin

Suzuki rust de GSX-8S uit met een compleet nieuw ontwikkelde 776 cc paralleltwin met 270°-krukas en zeer compacte bouw. De nieuwe tweecilinder is standaard gekoppeld aan een Bi-directional (up & down) quickshifter en voldoet aan de strenge Euro5-emissienorm. In de GSX-8S is de krachtbron goed voor een vermogen van 61 kW (82,9 pk) bij 8.500 toeren per minuut en een koppel van 78 Nm bij 6.800 toeren per minuut. Er is ook een variant voor A2-rijbewijshouders verkrijgbaar met 35 kW (47,5 pk).

270°-krukas en Suzuki Cross Balancer

De nieuwe paralleltwin kenmerkt zich door een lange boring-slagverhouding voor de perfecte balans tussen een soepele vermogensafgifte en controleerbare prestaties. Riant koppel bij zeer lage toerentallen zorgt voor extra comfort in de stad.

De bijzondere 270°-krukas met uniek ontstekingsinterval staat garant voor een soepel rijgedrag, een overvloed aan koppel en positieve tractie in combinatie met een prettige roffel en een sound die vergelijkbaar is met die van een V-twin. De tweecilinder beschikt eveneens over het innovatieve en gepatenteerde Suzuki Cross Balancer-mechanisme, dat bijdraagt aan het soepele motorkarakter en een compacte, lichtere bouw van de krachtbron mogelijk maakt.

Drie rijmodi

Via de Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) is er keuze uit drie rijmodi: Active, Basic en Comfort. Elke rijmodus biedt de maximale vermogensafgifte. De specifieke verschillen van de rijmodi zitten hem in de invloed op de fijnafstemming van de gasrespons en de koppelkarakteristiek bij het accelereren, voor meer vertrouwen en meer plezier. De elektronische ‘ride-by-wire’ gasklepbediening verbetert de controle en geeft een betrouwbare gasrespons, ideaal in de stad of op een bergpas.

  • Modus A (Active): biedt de scherpste gasrespons en meest sportieve koppelkromme, perfect afgestemd voor een opwindende acceleratie.
  • Modus B (Basic): geeft een soepeler gasrespons en een meer lineaire vermogensafgifte, ideaal voor dagelijks gebruik.
  • Modus C (Comfort): biedt een nog soepeler gasrespons en een nog vriendelijker koppelkarakteristiek. Deze modus is bijzonder nuttig op een natte of gladde ondergrond.

Riante actieradius

Dankzij een brandstoftank met 14 liter inhoud en een gemiddeld brandstofverbruik van 4,2 l/100 km (1 op 23,8) kan de berijder probleemloos langere afstanden afleggen.

Superstijf frame, uniek rijwielgedeelte

Het hart van het rijwielgedeelte van de nieuwe Suzuki GSX-8S wordt gevormd door een sterk en zeer stijf frame, dat speciaal voor de GSX-8S is ontworpen. De lichtgewicht aluminium swingarm met unieke vormgeving is optimaal afgestemd op straatgebruik. Rijklaar weegt de GSX-8S slechts 202 kilogram.

De framegeometrie is nauwgezet berekend zodat de GSX-8S niet alleen over een goede rechtuit-stabiliteit beschikt, maar ook over een licht stuurgedrag in combinatie met een comfortabele zitpositie. Het gewicht wordt perfect over de voor- en achterzijde verdeeld. De unieke framegeometrie maakt het tevens mogelijk voor de berijder om de heupen verder naar voren te positioneren, zodat hij of zij het gewicht gemakkelijker naar voren kan brengen. Hierdoor is de GSX-8S nog gemakkelijker te controleren en door krappe bochten te sturen. De zithoogte komt uit op 810 mm.

KYB-wielophanging

De KYB upside-downvoorvork heeft een veerweg van 130 mm en biedt een soepel en controleerbaar rijgedrag met een stabiele dempingskarakteristiek. De voorvork kan daardoor overweg met input tijdens een sportieve of juist comfortabele toertocht. De KYB-monoschokdemper van de achtervering zorgt voor een uitstekende rechtuit-stabiliteit en een wendbaar stuurgedrag, zelfs bij rijden met een passagier. De mechanische afsteller van de veervoorspanning is vooral handig wanneer er met twee personen gereden wordt.

Brede banden: 180/55 achter!

De lichtgewicht aluminium 17-inch gietwielen zijn omwikkeld met de nieuwste generatie RoadSport 2-radiaalbanden van Dunlop, speciaal afgestemd op het karakter van deze naked. De brede 180/55-achterband staat garant voor maximale grip en fun, de voorband van 120/70 biedt maximale stuurprecisie. Het brede loopvlak van beide banden is voorzien van een bewezen profiel en een nieuwe silica-compound die de grip in natte condities verbetert en zorgt voor een optimale levensduur.

Uitgebreid elektronicapakket

De nieuwe GSX-8S heeft een uitgebreid Suzuki Intelligent Ride System-elektronicapakket (SIRS), bijgestaan door hoogwaardige hardware. Suzuki rust de nieuwe GSX-8S uit met een krachtige reminstallatie, met dubbele remschijven voor van 310 mm en een enkele remschijf achter van 240 mm. Hierbij zijn de Nissin remklauwen vóór radiaal gemonteerd voor perfecte remcontrole. In combinatie met een ABS-systeem en het beproefde Suzuki Traction Control System (STCS) zorgt dat voor maximaal vertrouwen van de berijder.

STCS voorkomt dat het achterwiel doorslipt en geeft meer vertrouwen bij accelereren als er minder grip is. De interventiesnelheid van STCS is via drie modi instelbaar. Elke modus heeft invloed op de mate waarin het systeem wielspin toestaat. STCS is ook geheel uit te schakelen. Beproefde systemen als Suzuki Clutch Assist System voor soepel schakelen, Low RPM Assist voor soepel wegrijden en het Suzuki Easy Start System waarbij de nieuwe paralleltwin met één druk op de knop automatisch start, zijn uiteraard ook op de nieuwe GSX-8S aanwezig.

5-inch TFT-display

De berijder kijkt uit op een fraai vormgegeven, multifunctionele 5-inch kleuren-TFT-display. De duidelijk afleesbare, hoogwaardige display houdt de berijder volledig op de hoogte van alle systemen en instellingen van de motorfiets en toont vitale real-time informatie over de status van de motor.

De toerenteller van het 5-inch kleuren-TFT-display doet tevens dienst als een programmeerbare schakelindicator, die knippert wanneer de motor het ingestelde toerental bereikt. Het TFT-scherm heeft nu ook een extra functie, waarin grote pop-upmeldingen en waarschuwingen getoond kunnen worden.

Het scherm kan automatisch of handmatig tussen de daginstelling (wit) en de nachtinstelling (zwart) schakelen voor een optimale afleesbaarheid op elk uur van de dag en in elke rijsituatie. De display is eenvoudig te bedienen dankzij intuïtieve stuurschakelaars. De ergonomische lay-out van deze schakelaars zorgen ervoor dat alle functies zijn te bedienen terwijl de berijder zich op de weg concentreert.

Drie stoere kleurstellingen

De Suzuki GSX-8S is verkrijgbaar met keuze uit drie stoere kleurstellingen, te weten Pearl Cosmic Blue (QU2), Pearl Tech White (KGL) of Metallic Mat Black in combinatie met Glass Sparkle Black (QU1). Uiteraard zijn er ook diverse originele accessoires verkrijgbaar om de GSX-8S nog verder te personaliseren. Denk hierbij aan een zijkofferset (soft luggage), fly screen, duoseat-cover, tankpad, LED-knipperlichten en een belly pan.

De Nederlandse marktintroductie is gepland voor het eerste kwartaal van 2023. Prijzen maakt Suzuki binnenkort bekend.
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Suzuki_GSX800RQM3_QU1_diagonal
Suzuki_GSX800RQM3_QU2_diagonal
Suzuki_GSX800RQM3_KGL_diagonal

Download persbericht en beeldmateriaal