Details V-Strom 1050

Lees meer over alle details van de Suzuki V-Strom 1050 zoals motorblok, technische features en design.

Alle details

Suzuki_V-Strom_DL1050RR_RJM3_engine_2.jpg

Motorblok

De 1.037 cc, 90° viertakt V-twin van de V-STROM 1050 is voorzien van dubbele bovenliggende nokkenassen. Deze twin levert een hoog koppel in het middentoerengebied en heeft een levendig karakter. Zijn herkenbare V-twin-roffel en -uitlaatsound leveren een voelbaar, bijna onbeschrijfelijk rijplezier.

De V-twin heeft twee elektronisch gestuurde gasklephuizen van 49 mm. Elke cilinder is bovendien voorzien van twee iridiumbougies. De eerste bougie vonkt over het gehele toerenbereik van de motor, de tweede bougie ondersteunt de verbranding en de vermogensafgifte bij lage toerentallen. De technologieën dragen bij aan een lineaire gasrespons en een stabiele stationairloop.

Lichte en sterke, gesmede zuigers en holle, met natrium gevulde kleppen zijn andere hoogwaardige kenmerken van deze Suzuki V-twin. Het 2-in-1-uitlaatsysteem produceert een prettige sound, die ook profiteert van de V-twinconfiguratie. Dankzij de zeer efficiënte katalysator in de collector voldoet de motor aan de Euro 5-emissie-eisen.

Uitgebreide elektronica

De V-STROM 1050 is nu nog controleerbaarder en voorspelbaarder. Zo zorgt het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.), aangestuurd door een 6-assige IMU, ervoor dat je met nog meer vertrouwen en gemoedsrust rijdt, of je nu grote afstanden aflegt, bagage meeneemt of de geplaveide wegen verlaat.

Met de Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) kies je tussen drie verschillende motorkarakteristieken om de prestaties van de V-STROM 1050 af te stemmen op jouw voorkeuren en/of de rijomstandigheden.

Hill Hold activeert de achterrem gedurende 30 seconden nadat je bij het omhoog rijden op een helling bent gestopt. Dit zorgt ervoor dat je soepeler kunt wegrijden zonder je zorgen te maken dat de motor achteruit rolt.

Het Load Dependent Control System herkent verschillen in belading op elk moment en past de remdrukken automatisch aan. Het Slope Dependent Control System past de remdruk aan om achterwiellift op een steile helling te voorkomen.

Low RPM Assist helpt je om vanuit stilstand bij lage toerentallen soepel weg te rijden. Dit werkt super bij stapvoets rijden en stilstaan in fileverkeer. Cruisecontrol vermindert vermoeidheid tijdens lange ritten. Suzuki Traction Control System (STCS) voorkomt dat het achterwiel doorslipt bij acceleratie. Je kunt de gevoeligheid van dit systeem in drie verschillende modi instellen of het systeem uitschakelen.

Schakelen zonder koppeling

Met het Bi-Directional Quick Shift System kun je zowel op- als terugschakelen, zonder dat je de koppelingshendel bedient. En als je die wel gebruikt, dan zorgt Suzuki Clutch Assist System (SCAS) voor een lichte en nauwkeurige bediening.

Suzuki_V-Strom_DL1050RR_RJM3_action_11.jpg

Multifunctioneel kleuren-TFT-display

De kwalitatief hoogwaardige display houdt je volledig op de hoogte van alle systemen en instellingen van de V-STROM 1050 en levert vitale real-time informatie over de status van de motor. De toerenteller fungeert eveneens als schakelindicator en kan (indien gewenst) knipperen wanneer de motor een vooraf ingesteld toerental bereikt.

Het dashboard biedt nu een extra functie waarmee je grote pop-upwaarschuwingen kunt laten tonen. Verder kan het dasboard handmatig of automatisch op een daginstelling (wit) of een nachtinstelling (zwart) worden ingesteld, zodat je de afleesbaarheid op elk moment en in elke rijomstandigheid kunt optimaliseren. Links naast het dashboard zit een USB-aansluiting. Onder het zadel zit nog een 12V stopcontact.

Suzuki_V-Strom_DL1050RRM3_decal.jpg

Styling

De verticaal gestapelde, rechthoekige LED-koplamp zorgt voor een heldere blik op de weg voor je, terwijl hij tegelijkertijd een stijlvolle flair toevoegt aan het vooraanzicht van de V-STROM 1050. Compacte LED-positielichten, LED-knipperlichten en een LED-achterlicht garanderen een duidelijke zichtbaarheid en een praktische duurzaamheid.

De vorm en de afmetingen van het windscherm op de V-STROM 1050 zijn gericht op maximaal comfort bij het afleggen van lange afstanden. Het scherm kan 50 mm in hoogte worden versteld via een hendel met snelkoppeling. Het stuur is conisch gevormd, zodat het gemakkelijk in de hand ligt. De V-STROM 1050 is uitgerust met individuele zadels voor rijder en passagier. De zithoogte van de rijder kan met 20 mm worden verhoogd met behulp van een meegeleverde beugel die onder het zadel wordt bewaard.

Suzuki_V-Strom_DL1050RR_RJM3_action_78.jpg

Rijwielgedeelte

Het bouwen van hoogwaardige aluminium frames is al tientallen jaren een integraal onderdeel van Suzuki’s technische DNA. Het Twin-Spar frame van de V-STROM 1050 blijft trouw aan dit erfgoed. Dankzij een combinatie van aluminium gietstukken en geëxtrudeerde aluminium profielen biedt het de juiste hoeveelheid flexibiliteit bij een juiste mate van sterkte aan een over het geheel genomen stijf lichtmetalen frame.

Ook het subframe achter biedt betere weerstand tegen alle krachten die bij rijden op ongeplaveide ondergronden optreden. Het resultaat is een slank, licht en sterk frame van beproefde en bewezen betrouwbaarheid, dat een uitstekende rechtuitstabiliteit biedt en zorgt voor briljante stuureigenschappen.

Instelbare vering en demping

De 43 mm upside-down KYB-voorvork en de KYB-monoschokdemper achter zijn volledig instelbaar, zodat je de karakteristiek kunt aanpassen aan je voorkeuren of aan het geplande gebruik. Een paar radiaal gemonteerde Tokico-vierzuigerremklauwen voor met ‘zwevend’ gemonteerde 310 mm remschijven zorgen voor stevige remprestaties, samen met de schijfrem in het achterwiel. Een antiblokkeer-remsysteem (ABS) is standaard.

Suzuki_V-Strom_DL1050RRM3_cockpit.jpg

Intuïtieve schakelaars

De ergonomische lay-out van de schakelaars bij de handvatten zijn goed binnen vingerbereik en ook met handschoenen prima te bedienen. Via de MODE en UP-/DOWN-schakelaars op de linker stuurhelft kun je de verschillende modi selecteren en de instellingen van elk S.I.R.S.-systeem aanpassen. Daarnaast kun je de cruise control snel inschakelen of reactiveren via een speciale knop op de schakelaar op de rechter stuurhelft.

Wil je nog meer weten over de Suzuki V-Strom 1050?
Lees meer in de brochure of bekijk de video.
Neem contact op met je Suzuki-dealer, hij legt je graag alles uit.