Details GSX-S1000GX
Lees meer over alle details van de Suzuki GSX-S1000GX zoals motorblok, technische features en styling.
Alle details
Motorblok
Bij een ultieme crossover als de GX hoort natuurlijk een veelzijdige en vooral sterke krachtbron. Suzuki rust de GSX-S1000GX uit met een betrouwbaar 999 cc viercilinder motorblok dat technisch gelijk is aan de naked GSX-S1000 en GSX-S1000GT high-performance Sport Tourer. De vloeistofgekoelde vier-in-lijn produceert 106 Nm koppel bij 9.250 toeren per minuut. Het piekvermogen bedraagt 112 kW (152 pk) bij 11.000 toeren per minuut.
Het motorblok blinkt uit door zijn hoge koppel en vermogen in een breed toerengebied. Uiteraard voldoet de viercilinder aan de strenge Euro 5-emissienorm. Systemen als Suzuki Easy Start, het Bi-directional Quick Shift System, Suzuki Clutch Assist System (SCAS) en de Low RPM Assist bieden de berijder tijdens elke rit maximaal gebruiksgemak. Daarnaast heeft de GX elektronisch geregelde ‘Ride-by-Wire’ gasklepbediening en een compact 4-2-1-uitlaatsysteem, zaken die bijdragen aan een lineaire koppelopbouw over vrijwel het complete toerenbereik. Het veelzijdige motorblok, het gebruiksgemak en de brandstoftank van 19 liter inhoud bieden de mogelijkheid voor het comfortabel overbruggen van grotere afstanden.
Rijwielgedeelte
De GX is voorzien van een solide twin-spar aluminium frame en een aluminium swingarm afkomstig van de GSX-R1000. Deze zijn precies afgestemd op de prestaties van de viercilinder. De verschillen ten opzichte van de GSX-S1000GT zijn groot. De GX heeft bijvoorbeeld een grotere veerweg (150 mm voor en achter) waardoor er meer bodemvrijheid ontstaat, evenals een meer rechtop-zitpositie.
Suzuki deed uitgebreid onderzoek naar de perfecte zitpositie. Het resultaat is een stuurpositie die 55 mm dichter bij de berijder staat ten opzichte van de GT. Dit maakt het mogelijk om meer rechtop te zitten. Het nieuwe stuur is 50 mm breder en meet 877 mm. De toegenomen bodemvrijheid en het nieuwe zadeldesign vergroten daarnaast de afstand tussen het heuppunt en het voetpunt met 15 mm. Dit resulteert in een meer natuurlijke houding van de knieën.
Ten opzichte van de GT is het zadel 15 mm dikker voor de berijder en 10 mm dikker voor de passagier. Het lichtgewicht aluminium bagagerek met geïntegreerde handgrepen geeft de passagier een stevige grip. De voetsteunen voor berijder en passagier zijn voorzien van rubberen grips.
De GX heeft radiaal gemonteerde Brembo monobloc-remklauwen die zich vastbijten op twee 310 mm grote zwevende remschijven in het voorwiel. Achter is een enkele hydraulische remschijf geplaatst.
In combinatie met het Motion Track Brake System en het Slope Dependent Control System wordt het ABS-systeem voorzien van input vanuit de IMU voor maximale stopkracht in elke situatie.
Standaard wordt de GX geleverd op Dunlop SPORTMAX Roadsport 2-banden die maximale grip bieden. Voor monteert Suzuki een 120/70ZR17-band, achter is dat een 190/50ZR17-band.
Styling
De Suzuki GSX-S1000GX is ontworpen volgens het designconcept ‘Unbridled Elegance’. Scherpe lijnen, maar ook aandacht voor de kleinste details, staan centraal. De Supersport-styling oogt agressief maar tegelijkertijd ook modern en gedrongen. Het scherpe front huisvest niet alleen de kenmerkende GSX-S LED-lichtunit, maar ook LED-positielichten in een V-vorm langs de koplampunit. Samen vormen ze een indrukwekkend en vooral herkenbaar geheel.
Aerodynamica speelt bij de GX een belangrijke rol. Om die reden is de machine tot in de kleinste details ontwikkeld in de windtunnel. Het resultaat? Een uniek windscherm voor maximale windbescherming. Het windscherm is in drie stappen te verstellen, waardoor de hoogte met 43 mm wordt verhoogd of verlaagd. Ook de handkappen en het kuipwerk zijn aerodynamisch geoptimaliseerd om te zorgen voor minimale weerstand en maximale bescherming in uitdagende weeromstandigheden.
Let ook op de kleine details, zoals de goudkleurige voorvork en achterwielophanging die daardoor fraai contrasteren met de in zwart uitgevoerde uitlaatdemper en krachtbron. Een contactsleutel met GX-logo op een goudkleurige achtergrond maakt het geheel af.
Rijassistentie
De riante range aan geavanceerde elektronische assistentiesystemen, die samen het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) vormen, zijn ontworpen om het rijgemak te vergroten, de berijder meer vertrouwen te geven en de prestaties te optimaliseren. S.I.R.S. maakt het mogelijk om de GX nog meer naar eigen inzicht af te stellen om zo het potentieel van deze sportieve crossover te ontdekken.
Het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) bestaat bij de GX uit diverse sensoren en een 6-assige Inertial Measure Unit (IMU) die diverse volgende rijhulpsystemen mogelijk maken.
Een van die systemen is Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α). Gebruik de Power Mode Selector en kies voor een passende gasreactie tijdens het accelereren; ‘Active’, ‘Basic’ of ‘Comfort’, met altijd het maximale vermogensniveau.
Gekoppeld aan de rijmodi is Suzuki’s Smart TLR Control-systeem (Traction, Lift, Roll en Torque), dat drie systemen combineert voor optimale tractie. Suzuki Traction Control System (STCS) met 7 standen, een Lift Limiter en de Roll en Torque Control (een Suzuki-primeur) zorgt voor de juiste vermogensafgifte tijdens het nemen van bochten. Samen met de instelbare gasreactie en tractiecontrole bevat SDMS-α ook het nieuwe Active Damping Control (ADC) voor optimale demping. Dit systeem biedt vier elektronisch geregelde dempingsmodi: ‘Hard’, ‘Medium’, ‘Soft’ en de aanpasbare instelling ‘User’.
Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) bestaat verder uit de volgende systemen:
- Suzuki Advanced Electronic Suspension (SAES)
- Suzuki Floating Ride Control (SFRC)
- Suzuki Velocity Dependent Control (SVDC)
- Suzuki Deceleration Damping Control (SDDC)
- Suzuki Road Adaptive Stabilization (SRAS)
- Automatic Rear Suspension Modes
- Ride-by-Wire Electronic Throttle System
- Bi-directional Quick Shift System
- Smart Cruise Control
- Motion Track Brake System
- Slope Dependent Control System
- Suzuki Easy Start System
- Low RPM Assist
Elektronische vering
De GSX-S1000GX is de eerste motorfiets van Suzuki met Suzuki Advanced Electronic Suspension (SAES). Dit systeem maakt niet alleen gebruik van voertuig- en snelheidsinformatie van de 6-assige IMU en wielsnelheidssensoren, maar ook van zeer nauwkeurige slagsensoren geïntegreerd in zowel de voor- als achterwielophanging om on-the-go de optimale demping te bepalen, geheel afgestemd op de rijsituatie. Het resultaat is een bijna ideale rijkwaliteit.
Aanpassing van de demping gebeurt maar liefst 1.000 keer per seconde met behulp van een elektronisch aangestuurde hydraulische klep. Deze aanpassingen volgen uit drie unieke softwareprogramma’s van Suzuki: Suzuki Floating Ride Control (SFRC), Suzuki Velocity Dependent Control (SVDC) en Suzuki Deceleration Damping Control (SDDC).
SFRC maakt gebruik van de Skyhook-theorie om ‘hobbels’ in het wegdek gevoelsmatig glad te strijken. SVDC kiest voor de meest passende dempinginstellingen die horen bij de snelheid waarmee de motorfiets rijdt en SDDC reageert op bewegingen bij remmen. Alle aanpassingen gebeuren ‘geruisloos’ op de achtergrond, voor maximaal comfort en nog meer controle bij zowel lage als hoge snelheden.
Wanneer SRAS een hobbeliger wegdek detecteert, activeert het automatisch de sterkere Suzuki Floating Ride Control (SFRC) om het weggedrag te versoepelen. Tegelijkertijd wordt de reactie op bewegingen aan de ‘Ride-by-Wire’ gashendel gecontroleerd voor een versoepelde vermogensafgifte. Wanneer de GX weer op een meer egaal wegdek rijdt, wordt SRAS uitgeschakeld en keert SFRC terug naar een instelling die de dynamische prestaties op de weg niet verstoort.
Via de Automatic Rear Suspension Modes meet en herkent de GX automatisch de belasting op het achterwiel. Als deze toeneemt door bijvoorbeeld bagage of een passagier, kiest de achtervering zelf elektronisch voor een passende veervoorspanning. Kies voor de ‘AUTO’ modus of voor één van de drie handmatige modi.
Kleurendisplay
De cockpit van de GSX-S1000GX bestaat uit een nieuwe 6,5-inch TFT-kleurendisplay met USB-aansluiting voor het opladen van de smartphone. De display heeft een dag- en nachtmodus, een kraswerende toplaag en een niet-reflecterende laag zodat de informatie altijd goed is af te lezen. De bediening van de display verloopt op intuïtieve wijze via een knoppencluster links op het stuur.
Het multimediasysteem ondersteunt ook SUZUKI mySPIN, waarmee je elke smartphone (met iOS- of Android-besturingssysteem) via Wireless LAN en Bluetooth kan koppelen met de GSX-S1000GX. Vanuit het basismenu met vijf keuzes (Contacten, Telefoon, Kaarten, Muziek en Agenda) heb je eenvoudig toegang tot de gewenste informatie. Daarnaast biedt Suzuki mySPIN de mogelijkheid om op de smartphone de informatie over gemaakte ritten in te zien.
Wil je nog meer weten over de Suzuki GSX-S1000GX?
Bekijk de video.
Of neem contact op met je Suzuki-dealer, hij legt je graag alles uit.