Details DR-Z4SM

Lees meer over alle details van de Suzuki DR-Z4SM zoals motorblok en technische features.

Alle details

DR-Z400SMRLM5_enginecut_01

Motorblok

De compacte, vloeistofgekoelde 398cc DOHC-motor met dry-sump smeersysteem staat bekend om zijn prestaties en zijn betrouwbaarheid. Nu is deze koppelrijke eencilindermotor grondig herzien, voor een superieure balans tussen prestaties en controleerbaarheid. Bovendien voldoet hij aan de nieuwste emissie-eisen. De motor produceert 37 Nm koppel bij 6.500 toeren per minuut. Het piekvermogen bedraagt 28 kW (38 pk) bij 8.000 toeren per minuut.

De nieuwemotorblok, in combinatie met de Ride-by-wire bediening en brandstofinjectie, bieden een fijne en controleerbare, lineaire gasrespons en voldoet ook volledig aan de Euro 5+-emissienormen. Dit komt onder meer door de toepassing van twee bougies. Lichtgewicht titanium inlaatkleppen en holle, met natrium gevulde uitlaatkleppen helpen de verbrandingsefficiëntie en het vermogen te maximaliseren. Een nieuw ontworpen cilinderkop verbetert de verbranding, terwijl nieuwe nokkenasprofielen de uitlaatemissies beperken en de koppelafgifte verhogen. Dat draagt bij aan het gretige karakter van de motor, het sterke koppel bij lage toerentallen en aan de bevredigende punch, die de eencilinder in het hoge toerengebied levert. Daarnaast verminderen de nieuwe zuiger- en carter-designs de mechanische verliezen met 20 procent.

DR-Z400SMRLM5_frame_SM_1

Rijwielgedeelte

De geometrie van het rijwielgedeelte en de zitpositie zijn gericht op optimale stabiliteit en controle. Voor de DR-Z4SM betekent dit dat de handvatten iets verder van je lichaam zijn geplaatst, terwijl de voetsteunen verder naar achteren staan. Het resultaat is een rechte, maar ook aanvallende zithouding.

De DR-Z4SM heeft een twin-spar frame van stalen buizen. Het is stijf, sterk en soepel genoeg om op elke ondergrond goede controle te bieden. Het frame absorbeert schokken bovendien goed, zodat je een uitdagende rit langer volhoudt. Ook het lichte, aluminium achtersubframe biedt stevige ondersteuning, terwijl de speciaal gevormde aluminium achterbrug de respons verbetert. Je voelt je kortom daardoor van nature meer ‘in control’. Tel daarbij op het lage rijklaar gewicht van 154 kg, de aangename zithoogte van 890 mm en het smalle zadel en je weet dat je de DR-Z4SM bijna moeiteloos overal doorheen kunt sturen.

DR-Z400SMRLM5_rear_suspension_SM_1

Vering en remmen

De vering van de DR-Z4SM is zo afgestemd dat deze nauwkeurig reageert op de ondergrond. De vering biedt stabiliteit en stelt je in staat om vol vertrouwen elke weg te verkennen. De KYB Upside-downvoorvork heeft een veerweg van 260 mm, de achtervering biedt 277 mm veerweg. Zowel de voor- als achtervering zijn volledig instelbaar om aan de behoefte van elke rit te voldoen.

De DR-Z4SM is voorzien van aluminium spaakwielen van 17 inch voor en achter. Daarop liggen Dunlop SPORTMAX Q5A-banden met een speciaal ontworpen interne constructie en profiel. Ze bieden zowel op droog als nat wegdek optimale prestaties en blinken uit door een lange levensduur. De rubbersamenstelling van het loopvlak garandeert een hoge mate van grip in bochten. De remklauwen aan de voor en achter-zijde zijn axiaal gemonteerd om zo maximaal bestand te zijn tegen vibraties en leveren een zekere en stabiele remkracht.

Rijassistentie

Geavanceerde elektronische assistentiesystemen vormen samen het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.). Het is ontworpen om het rijgemak te vergroten, je als rijder meer vertrouwen te geven en de prestaties te optimaliseren. S.I.R.S. maakt het je mogelijk om de DR-Z4SM nog meer naar jouw eigen inzicht af te stellen om zo het potentieel van deze Street -bike te ontdekken.

Het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) bevat een aantal geavanceerde, elektronische rijhulpsystemen. Dat zijn de elektronische Ride-by-wire gasklepbediening, het Suzuki Traction Control System (STCS), het uitschakelbare ABS voor de achterrem, het Suzuki Easy Start System, om de motor met een druk op de startknop te laten starten, en de Suzuki Drive Mode Selector. Daarmee kun je de prestaties en vermogensafgifte van de motor afstemmen. Er is te kiezen uit drie rijmodi:

Modus A: biedt de scherpste respons als je het gas opendraait voor maximale acceleratie. De modus is zeer geschikt voor sportief rijden op een goede ondergrond met veel grip.

Modus B: zorgt voor een soepelere gasrespons en een meer lineaire vermogensafgifte. Eigenlijk de stand die geschikt is voor de meeste omstandigheden.

Modus C: geeft het meeste comfort door een nog soepeler gasrespons en de meest vriendelijke koppelafgifte. Deze stand kies je bij voorkeur bij het rijden op losse of anderszins gladde oppervlakken.

Suzuki Traction Control System (STCS)

Dit systeem voorkomt dat het achterwiel doorslipt, zodat je de motorfiets beter onder controle hebt in diverse en wisselende omstandigheden. Je kunt kiezen tussen twee standaardinstellingen voor de straat en een G-modus (Gravel) voor off-road. Je kunt STCS ook helemaal uitschakelen.

G-modus (Gravel)

Deze modus laat een beperkte hoeveelheid wielslip toe tijdens het rijden op onverharde oppervlakken. Zo blijft de motorfiets beheersbaar, terwijl hij tegelijkertijd het consistente vermogen levert dat je nodig hebt om onverharde wegen en landweggetjes met meer vertrouwen te verkennen. Bij de DR-Z4SM is deze modus meer afgestemd voor rijden op vlak en verhard wegdek, terwijl die bij de uitvoering DR-Z4S specifiek is afgestemd voor rijden op onverharde ondergrond.

DR-Z4SM_Design_sketch_SM_1

Styling

De minimalistische styling met een focus op ergonomie vloeit voort uit een evolutie van prestaties en esthetiek. De DR-Z4SM heeft een krachtige horizontale lijn, die van de voorzijde langs de zijkanten naar de achterzijde loopt. De motorfiets oogt slank, modern en lichtvoetig. Functionele onderdelen zijn goed te zien, wat het ergonomische ontwerp benadrukt en de algehele visuele aantrekkingskracht van de styling verhoogt.

Het minimalistische in het uiterlijk zie je ook aan de compacte heldere LED-projectorkoplamp. Ook het achterlicht en de richtingaanwijzers zijn voorzien van LED-verlichting.

Ergonomie speelde een belangrijke rol bij de keuzes voor de styling. Een rechte zitpositie was het uitgangspunt voor maximale controle. Het conisch gevormde, aluminium stuur is licht, sterk en flexibel. Het is voorzien van geprofileerde handvatten die daardoor een stevige grip bieden. Doordat het stuur schokken absorbeert, raak je ook minder snel vermoeid. De spiegels hebben een stoer, parallellogramontwerp.

De brandstoftank is compact en aan de bovenzijde vlak. De inhoud bedraagt 8,7 liter. Brede voetsteunen bieden stevige steun en grip. Een aluminium beschermplaat beschermt het motorblok en geeft de DR-Z4SM een extra stoer voorkomen.

DR-Z400SMRLM5_LCD_instrument_display

LCD-display

De cockpit van de DR-Z4SM omvat een LCD-display die compact en opvallend goed afleesbaar is. De display toont onder meer snelheid, versnelling, gekozen rijmodus, gekozen modus van het Suzuki Traction Control System (STCS), brandstofverbruik, tijd en resterende tankinhoud.

De digitale cockpit met LCD-display biedt ook waarschuwingsfuncties voor een laag laadniveau, te hoge koelwatertemperatuur en een storing in het ABS-remsysteem. Met een multifunctionele schakelaar links op het stuur zijn de rijmodi te selecteren en in te stellen.

Wil je nog meer weten over de Suzuki DR-Z4SM
Neem contact op met je Suzuki-dealer, hij legt je graag alles uit.