Details Burgman 400

Lees meer over alle details van de Suzuki Burgman 400 zoals motorblok, technische features, uitrusting en design.

Alle details

Suzuki_Burgman_400_details_motorblok.jpg

Motorblok

De Suzuki Burgman 400 biedt een razendsnelle acceleratie vanuit stilstand dankzij de combinatie van een automatische, continu variabele transmissie en een hypermoderne eencilindermotor, die is getuned voor een soepele trekkracht vanuit het lage- en middentoerengebied. Nieuw voor de vloeistofgekoelde 399cc eencilindermotor is Suzuki’s Dual Spark Technology. Door de toevoeging van een tweede bougie loopt de motor nog efficiënter en stabieler. Zo is Suzuki er in geslaagd te voldoen aan de strenge eisen voor een Euro 5 label.

De benzine wordt toegevoerd via een elektronisch injectiesysteem met Idle Speed Control (ICS), dat voor een optimale, regelmatige stationaire loop zorgt. Het motormanagementsysteem maakt gebruik van een zuurstofsensor om de meest efficiënte mengselbereiding te bepalen. Daardoor biedt deze maxiscooter een zeer directe gasreactie en een vlotte acceleratie van onderuit, terwijl de krachtbron over meer dan genoeg vermogen beschikt voor vlotte snelwegritten.

Suzuki_Burgman_400_details_rijwielgedeelte.jpg

Rijwielgedeelte

Suzuki staat voor hoogstaande techniek, sportiviteit en rijplezier. De Burgman 400 is daarop zeker geen uitzondering. Belangrijke factoren in dit rijplezier zijn de stabiliteit, de feedback en de hoge mate van wendbaarheid van het rijwielgedeelte. Dit bestaat uit een zeer stijf vakwerkframe, dat is opgebouwd uit stalen buizen. Het frame wordt aan de voorzijde afgeveerd door een robuuste 41 mm telescoop, die onder een balhoofdhoek van 25,5° staat voor een sportief stuurgedrag.

De achtervering wordt verzorgd door een horizontaal onder het frame geplaatste, in zeven standen instelbare monoschokdemper, die via een linksysteem wordt bediend. Dat geeft een optimale balans tussen comfort en wegligging, iets waarbij ook de relatief lange wielbasis van 1.580 mm en de ruime naloop van 105 mm een belangrijke rol spelen. Net als de lichte, aluminium tienspaakswielen, waarop een 120/70 - 15 voorband en een 150/70 - 13 achterband liggen.

Suzuki_Burgman_400_details_design.jpg

Design

Wanneer je de Suzuki Burgman 400 ziet staan, valt direct op dat deze scherpe, sportieve lijnen combineert met een luxueuze uitstraling, als een elegante atleet. Zeer kenmerkend in dit uiterlijk zijn de spits toelopende, dubbele LED-koplampen waarin de positielichten zijn geïntegreerd. Ook het LED-achterlicht draagt bij aan het markante uiterlijk van deze maxiscooter, net als de blauwe dubbele stiknaden op het comfortabele zadel.

Natuurlijk is bij het design van de Burgman 400 veel rekening gehouden met de praktische zaken. Zo passen zowel een integraalhelm als een jethelm in de riante, 42 liter grote bagageruimte. Ook in het voorpaneel zijn nog twee bergruimtes gecreëerd, een van 2,8 en een van 3,5 liter. Een van die compartimenten is voorzien van een 12-voltstopcontact, zodat je je mobiele telefoon of andere elektronische apparaten kunt opladen. Verder is ook aan de beveiliging gedacht: achter de treeplank bevindt zich een oog waardoor je een kettingslot kunt halen, zodat je de Burgman eenvoudig aan een lantaarnpaal kunt vastleggen.

Remsysteem

Wie plaatsneemt op de Suzuki Burgman 400 zal onder de indruk zijn van de sportieve prestaties die deze luxueuze maxiscooter biedt. Dat geldt niet alleen voor de acceleratie, maar ook voor de remprestaties. Daarvoor beschikt de Burgman over twee riante, 260 mm voorremschrijven, die worden afgeremd door twee glijdend gemonteerde tweezuigerremtangen. Aan de achterzijde heeft de Burgman een 210 mm remschijf.

De remprestaties worden bewaakt door een vernieuwd ABS-systeem, dat de wielsnelheden meet en de remkracht via een 36 gram lichtere regelunit dusdanig aanpast dat de beschikbare frictie nooit wordt overschreden. Zo voorkomt het ABS dat de wielen blokkeren en zorgt het dat de stabiliteit altijd gewaarborgd is. Verder is de Burgman 400 tevens uitgerust met een parkeerrem, die op het achterwiel werkt. Deze rem is bijzonder nuttig wanneer je op een helling parkeert.

Suzuki_Burgman_400_details_dashboard.jpg

Instrumentenpaneel

Het dashboard van de Burgman 400 is zeer uitgebreid en gemakkelijk af te lezen. Het bestaat uit een analoge, ronde snelheidsmeter en een dito toerenteller, waartussen een digitaal display is geplaatst.

Dit display biedt enorm veel informatie. Het toont een kilometerteller, een tractie controle icoon, twee tripmeters, een benzinemeter en geeft bovendien de koelwatertemperatuur, het gemiddelde benzineverbruik, en de omgevingstemperatuur weer. Ook biedt het dashboard een vorstindicator, een klokje een service-indicator en een Eco Drive indicator die aangeeft of je rijstijl tot een laag brandstofverbruik leidt.

Suzuki_Burgman_400_action (10).jpg

Een van de sterke punten van de Burgman 400 is het uitstekende rijcomfort, dat de rijder en een eventuele passagier geniet. De basis daarvan is een uitgekiende ergonomie, die profiteert van een breed, dik gepolsterde zadel een steun die met een ruk naar wens 15 mm naar voren of 30 mm naar achteren kan worden versteld. Het brede stuur reikt hoog naar de rijder toe, zodat deze lekker rechtop kan zitten.

Verder biedt de Burgman 400 een riante beenruimte en brede treeplanken die een versmalling hebben zodat je bij stilstand goed met de voeten bij de grond kunt. De passagier beschikt niet alleen over een riante zitruimte, maar ook over brede, gemakkelijk vast te houden handgrepen.

Suzuki_Burgman_400_details_uitrusting.jpg

De Burgman 400 ABS-rijder mag zich verheugen op een rijke uitrusting. Zo is deze Burgman standaard al voorzien van een middenbok, een verstelbare ruggensteun en van het Suzuki Advanced Immobiliser System (SAIS). Dankzij dit systeem kan de Burgman 400 alleen worden gestart wanneer het contactslot een elektronische chip in de contactsleutel herkent. Het contactslot wordt bovendien afgedekt door een magnetisch dekseltje, dat alleen met de achterkant van de originele sleutel kan worden geopend.

De Burgman 400 heeft een Easy-Start-systeem en is met de laatste update voorzien van tractiecontrole, een systeem dat doorslippen van het achterwiel vermindert bij optrekken vanuit stilstand en stabiliteit biedt bij het rijden op een glad of oneffen wegdek. Dit systeem geeft de bestuurder een ‘peace-of-mind’ en is desgewenst gemakkelijk uit te zetten met een druk op de kop van het stuur.

Verder heeft de Burgman 400 een riante, 42 liter grote bergruimte onder het zadel en twee bergruimtes in het voorpaneel, waarvan er een is voorzien van een 12-voltstopcontact voor het opladen van elektronische apparatuur. De rijke standaarduitrusting kan nog verder worden uitgebreid met diverse optionele accessoires, zoals handkappen, handvatverwarming, een topkoffer en een grotere toerruit.

Wil je nog meer weten over de Suzuki Burgman 400
Neem contact op met je Suzuki-dealer, hij legt je graag alles uit.
Ervaar de motor zelf en maak een proefrit!