Boottesten test Eolo 830 met Suzuki DF300A
"De Eolo 830 day is een sportboot waarmee je ook het zware werk aankunt. Vandaar dat voor de aandrijving is gekozen voor een Suzuki DF 300, een vier liter V6, state of the art motor met allerlei moderne technieken zoals Lean Burn en O2 Feedback Control. Ook is de boot voorzien van het ultra-praktische Suzuki Drive by wire systeem, waarbij je elektronisch gas geeft en schakelt. Bij de motor hoort een modern plat scherm, waarop je alle motorgegevens kunt aflezen en allerlei functies instellen.
De Suzuki DF 300 is technisch geavanceerd door onder ander variabele kleptiming en een dubbele waterinlaat voor optimale koeling. De aandrijfas is uit het midden geplaatst wat de motor compacter maakt. Ook heeft deze vier liter Suzuki een distributieketting en geen riem. Dat zorgt voor minder onderhoud. Deze 290 kilo wegende V6 laadt met een 54 A leverende dynamo. Suzuki geeft zes jaar garantie op de motoren. Ook hebben zij een aantrekkelijke optie voor financiering van een boot met een Suzuki motor. Dat brengt je droomboot een stuk dichterbij.
Dat zou heel goed de 8 meter 30 lange Eolo 830 day kunnen zijn, een extra large consoleboot die je behalve voor snel-varen, wakeboarden en waterskien ook als weekender kunt gebruiken. Er is opvallend veel comfortabele buitenruimte, maar je hebt ook de beschikking over een compacte kajuit onder het voordek. De console is asymmetrisch aan de stuurboordkant geplaatst zodat je aan de bakboordkant gemakkelijk naar het ruime zonnedek komt. Voorop is een ankerkluis en alleen al aan de kikkers kun je de kwaliteit van de bouw aflezen. Deze details vormen een mix van degelijkheid en Italiaanse styling. De geteste uitvoering valt nog meer op door de stijlvol zwart gepoedecoate relingen.
Als we beginnen met varen checken we altijd eerst hoe de boot op het korte werk manoeuvreert. Ondanks dat de motor ver achter de boot is bevestigd, kun je binnen 12 meter draaien. De V6 aan de spiegel doet op lage toeren opvallend rustig zijn werk. Bij het accelereren merk je echter onmiddellijk dat er 300 pk op het water wordt losgelaten. Wat een power! De boot weegt in totaal ruim 2 ton, maar het voelt alsof je in een luciferdoosje in de wind wordt weggeblazen. Als je een waterskier achter de boot hebt is het fijn als je snel kunt accelereren. Op de Eolo wordt dat geholpen door de dubbel getrapte romp. De steps in het onderwaterschip brengen lucht onder de romp, waardoor de boot eerder zal planeren. "