Smart Hybrid

Mild hybride auto’s heten bij Suzuki Smart Hybrid. Een startgenerator (ISG) vormt het hart van een mild hybride auto. Die doet ook dienst als elektromotor. Een mild hybride auto kan echter niet alleen op zijn elektromotor rijden. Deze assisteert bij het starten, rijden en accelereren. Daarmee bespaar je brandstof en stoot je minder CO2 uit.

Betaalbare hybride auto

Een Suzuki met Smart Hybrid techniek is een betaalbare hybride auto. De techniek is niet al te gecompliceerd en daardoor relatief goedkoop. De energie die vrijkomt bij het remmen gaat niet verloren zoals gebruikelijk bij een traditionele benzineauto, maar wordt opgeslagen in een speciale accu (voor de kenners: een lithium-ion-accu). Deze energie wordt vervolgens gebruikt bij het starten, rijden en accelereren. Maar bijvoorbeeld ook om de airconditioning aan het werk te zetten. Smart Hybrid is een voordelige en zorgeloze manier van hybride rijden. Je hebt volop rijplezier, zonder zorgen over het opladen. Gewoon instappen, starten en genieten.

hybrid-logo.jpg
De pluspunten van Suzuki Smart Hybrid
  • laag brandstofverbruik

  • lage CO2 uitstoot

  • compacte techniek, dus laag gewicht

  • geen concessie aan interieur- en bagageruimte

  • het systeem werkt onmerkbaar

  • accu's worden automatisch geladen

01-Suzuki-introduceert-nieuwe-Hybride-aandrijflijn.jpg

Aandrijflijnen

Met een mild hybride auto zoals een Suzuki Smart Hybrid rijd je zuiniger en schoner dan met een traditionele benzineauto. Vriendelijk voor het milieu en gunstig voor je portemonnee dus. Er zijn bij Suzuki twee mild hybrid aandrijflijnen:

  • 1,4-liter Boosterjet Smart Hybrid aandrijflijn met 48-volt startgenerator
  • 1,2-liter Dualjet Smart Hybrid aandrijflijn met 24-volt startgenerator

1,4 Boosterjet Smart Hybrid

De startgenerator/elektromotor van de 1,4-liter Boosterjet aandrijflijn is 10 kW (14 pk) sterk. Het maximumkoppel neemt toe tot 235 Nm en is bij een lager toerental beschikbaar dan voorheen. Door het hoge voltage van de elektromotor (48 volt in plaats van de gebruikelijke 12 volt) wordt meer energie opgeslagen en de benzinemotor extra ondersteund. Bij gas los schakelt de benzinemotor eerder uit; zodra je gas geeft, slaat de benzinemotor direct weer aan. Hier hoef je niks voor te doen en hier merk je ook nagenoeg niks van.

De volgende Suzuki-modellen zijn leverbaar als 1.4 mild hybride auto:

1,2 Dualjet Smart Hybrid

De 1,2 DualJet motor is superzuinig, maar toch krachtig. De DualJet is een compacte, lichtgewicht motor en door de kleinere verbrandingsruimte en verkoelingswijze springt de DualJet motor efficiënter om met brandstof. De 1.2-liter DualJet-benzinemotor heeft een maximumvermogen van 61 kW (83 pk) bij 5.700 t.p.m. en een koppel van 112 Nm bij 4.500 t.p.m.

De volgende Suzuki-modellen zijn leverbaar als 1.2 mild hybride auto: