Wat is de *actieradius* van een batterij-elektrische auto?
BLOG

Wat is de actieradius van een batterij-elektrische auto?

Hoe groot is de actieradius van een elektrische auto?

Als je in de markt bent voor een batterij-elektrische auto, dan is de actieradius een van de belangrijkste factoren om rekening mee te houden. Maar wat is dat nu precies, de actieradius van een batterij-elektrische auto? Tijd voor kraakheldere uitleg.

Ontdek de eerste volledig elektrische Suzuki: e VITARA

Suzuki_e_Vitara_10

Wat betekent actieradius?

De actieradius van een batterij-elektrische auto geeft aan hoeveel kilometers je kunt rijden op een volle batterij. Ook een auto met benzinemotor heeft een actieradius, alleen geldt dan de totale afstand die je kunt afleggen voordat de brandstoftank leeg is. De actieradius geeft dus alleen aan hoeveel kilometers je kunt rijden. Hoe groter de actieradius van een BEV, hoe verder je kunt rijden zonder tussentijds op te laden. Dit is vooral belangrijk als je regelmatig lange afstanden rijdt of als je niet altijd de mogelijkheid hebt om op te laden.

Hoe wordt de actieradius bepaald?

De actieradius van een elektrische auto wordt vaak vermeld op basis van de WLTP-testnorm. WLTP staat voor Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure. Dit is een testmethode die is ontworpen om de actieradius van auto's zo nauwkeurig mogelijk te meten. De test simuleert verschillende rijomstandigheden, zoals stadsverkeer, buitenwegen en snelwegen. Elke nieuwe auto ondergaat deze test, daardoor kun je auto's onderling goed vergelijken.

Suzuki_e_Vitara_05

Actieradius e VITARA

We hebben nog geen officiële gegevens. Maar de Suzuki e Vitara met het grootste accupakket - de variant met 61-kWh accu en 174 pk sterk elektromotor - is naar verwachting goed voor een actieradius van zo'n 400 kilometer.

Kleine kanttekening WLTP

Hoewel de WLTP-test een beter beeld geeft van de werkelijke rijomstandigheden dan eerdere testnormen, blijft het een theoretische waarde. Dit betekent dat de actieradius die in de brochure van de auto staat, in de praktijk zal afwijken. Factoren zoals je rijstijl, het weer en het gebruik van de airconditioning kunnen de werkelijke actieradius beïnvloeden. Dat is bij alle elektrische auto’s het geval, net als bij auto’s met een verbrandingsmotor. Een benzinemotor verbruikt ook meer brandstof als de airco is ingeschakeld.

Suzuki_e_Vitara_07

Wat is de werkelijke actieradius?

De werkelijke actieradius kan dus afwijken van de waarde die volgens de WLTP-test is opgegeven. Als je bijvoorbeeld veel op de snelweg rijdt, kan de actieradius lager uitvallen. Dit komt doordat rijden op hoge snelheid meer energie vraagt van de batterij. Ook koude temperaturen kunnen de actieradius verkleinen, omdat de batterij bij lagere temperaturen minder efficiënt werkt. Dit is vooral bij oudere elektrische auto’s het geval.

Nieuwe batterij-elektrische auto’s in 2025 of 2026 zijn daar minder gevoelig voor. Aan de andere kant, als je vooral in de stad rijdt en vaak afremt, kan de actieradius juist groter zijn. Bij lagere snelheden verbruikt de auto minder energie en bij het remmen wordt er energie teruggewonnen en weer opgeslagen in de batterij.

Hoe kun je de actieradius optimaliseren?

Er zijn verschillende manieren om de actieradius van je batterij-elektrische auto te optimaliseren. Een van de belangrijkste factoren is je rijstijl. Door rustig te accelereren en zoveel mogelijk op de elektromotor af te remmen, bespaar je energie. Ook het gebruik van de airconditioning of verwarming beïnvloedt de actieradius. Door deze systemen efficiënt te gebruiken, kun je meer kilometers uit een volle batterij halen.

Daarnaast kun je ervoor zorgen dat je regelmatig laadt. Als je vaak korte ritten maakt, is het handig om de batterij bij elke gelegenheid op te laden, bijvoorbeeld thuis of op het werk. Het advies is om een accupakket te gebruiken tussen de 20 en 80 procent. Zo blijft je accu kerngezond.

Factoren die van invloed zijn op de actieradius

Het daadwerkelijke bereik van een elektrische auto wordt beïnvloed door verschillende factoren, waaronder:

  • Buitentemperatuur: Bij lagere temperaturen neemt het bereik af.
  • Gebruik van airco en verwarming: Het inschakelen van de airconditioning, stoelverwarming of andere verwarmingssystemen kan het bereik verkleinen.
  • Wegomstandigheden: Sneeuw, nat wegdek en het gebruik van winterbanden verhogen de rolweerstand, wat het bereik beperkt.
  • Traject en omgeving: Rijden op snelwegen, in heuvelachtig gebied of op andere uitdagende trajecten kan het energieverbruik verhogen.
  • Belading en accessoires: Dakkoffers, imperialen en een zwaar beladen auto verminderen het bereik.
  • Rijstijl: Hoge snelheden en een sportieve rijstijl vergroten het energieverbruik en verkleinen het bereik.
  • Gebruik van een caravan of aanhanger: Het trekken van een caravan of aanhanger heeft een aanzienlijke impact op het bereik.
  • Conditie van de accu en auto: De staat van de hoogvoltage-accu en de auto speelt een belangrijke rol in de actieradius.