Veilig rijden met een aanhanger of caravan
Als je met je auto een caravan of aanhangwagen trekt, moet je heel anders rijden dan normaal. Want je bestuurt dan een combinatie die veel langer en zwaarder is dan je gewend bent. We geven je tips om veilig met een aanhanger te rijden.
Wennen aan een aanhangwagen
Maak niet meteen een lange rit als je voor het eerst met de auto en een aanhangwagen op weg gaat – voor het gemak noemen we een caravan ook een aanhanger. Je moet eerst leren om te gaan met de langere, zwaardere combinatie die anders reageert dan je van je auto gewend bent. Sterker: je moet je rijgedrag echt aanpassen. Dat kost even tijd en vergt oefening.
Goede voorbereiding
Controleer voordat je sowieso een aanhanger aanhaakt óf je auto wel geschikt is om die te trekken. Het kentekenbewijs vermeldt hoeveel gewicht je auto geremd en ongeremd mag trekken. Dat gewicht is inclusief de belading van de aanhanger, houd daar rekening mee! Denk er ook aan dat je met een personenautorijbewijs B een combinatie van maximaal 3.500 kilogram mag besturen. Op de ANWB-website vind je een rekentool, zodat je exact weet wat je kan en mag trekken.
Verantwoord beladen
Belaad je aanhanger verantwoord, zorg dat de kogeldruk (het gewicht waarmee de aanhangwagen op de trekhaak van de auto drukt) niet te hoog is. De maximale kogeldruk vind je in de handleiding van je auto. De kogeldruk kun je beïnvloeden door de aanhanger slim te beladen: zware lading zo laag mogelijk en zoveel mogelijk vóór of óp de as. Zorg dat het gewicht van je aanhanger inclusief belading niet meer is dan 75 procent van het gewicht van je beladen auto. Dat bevordert de stabiliteit en het weggedrag van de combinatie.
Controles voor vertrek
Als jouw combinatie van auto en aanhangwagen aan alle voorwaarden voldoet, moet je voor vertrek nog het een en ander controleren. Zit de koppeling goed op de trekhaak en is die vergrendeld? Zit de breekkabel goed vast? Heb je de stekker voor de verlichting goed ingestoken en werkt de verlichting ook? Zijn de pootjes ingedraaid en is het neuswiel omhoog? Is de handrem los en zijn kleppen, deuren (ook die van kastjes ín de caravan) en ruiten gesloten en heb je de caravanspiegels goed afgesteld?
Denk aan het extra gewicht …
De combinatie auto-aanhanger is zwaarder dan je gewend bent. Daardoor is de bandenspanning nóg belangrijker dan anders. Kijk in het instructieboekje van je auto wat de optimale bandenspanning is bij zware belasting. Vooral de achterbanden mogen worden opgepompt tot het door de fabrikant opgegeven maximum. Check ook de banden en bandenspanning van de aanhanger. Vergeet niet dat de banden het zwaar te verduren hebben én dat je remweg veel langer is door het extra gewicht van de aanhanger.
… en de lengte van je combinatie
Je kunt niet zomaar dezelfde manoeuvres met je auto uitvoeren als wanneer je zonder aanhanger rijdt. Je moet bochten ruimer nemen, fietsers en geparkeerde auto’s ruimer passeren. En niet nog snel even proberen over te steken. Parkeren is ook heel anders – je hebt minder overzicht (zeker met een caravan). In- en uitsteken is veel lastiger, dus vraag assistentie van iemand buiten de auto of parkeer langs de kant van de weg, in de rijrichting.
Achteruitrijden
Natuurlijk rijd je liever niet achteruit met aanhanger of caravan. Maar als dat toch nodig is: denk aan het S-principe: als je achteruit rijdend bijvoorbeeld naar rechts wil, dan moet je even naar links sturen. Je auto duwt dan de aanhanger precies de andere kant op. Zodra de bocht is ingezet, stuur je weer mee de gewenste richting. Oefen dat op een leeg parkeerterrein …
Let op je snelheid …
Natuurlijk mag je met een aanhanger niet zo snel rijden als zonder. In Nederland is de maximum snelheid op de snelweg 90 km/uur. Kijk als je met een caravan naar het buitenland gaat op de ANWB-site naar de maximumsnelheden in het buitenland. Reken erop dat je op hoge snelheid bij een plotselinge manoeuvre een reactie krijgt van je aanhanger – die kan gaan slingeren, scharen en kantelen.
… en houd rechts
Met een aanhanger achter je auto vestig je geen snelheidsrecords. Blijf daarom rechts rijden en haal niet in. Je kunt immers niet zo snel je snelheid verhogen als je gewend bent. Daardoor duurt je inhaalmanoeuvre veel langer en ben je een obstakel voor achteropkomend verkeer. Nog een reden om uiterst rechts te houden: je wordt ongetwijfeld vaak ingehaald. Let dan goed op: auto’s zijn tegenwoordig groot en zwaar en verplaatsen veel lucht. Daardoor kan je caravan een duw krijgen en gaan slingeren – heel vervelend en gevaarlijk.
Noodsituaties
Je ziet het te vaak op snelwegen: caravans die beginnen te slingeren. Soms zo erg dat de combinatie bijna de hele rijbaan nodig heeft. Caravans kunnen dan kantelen of scharen. Voorkom dat het zover komt en houd je snelheid binnen de perken. Als je caravan toch gaat slingeren, laat het gaspedaal dan meteen los en rem even fors om hem weer in het gareel te krijgen. Controleer bij de eerste gelegenheid of de banden nog in orde én op spanning zijn en of alles in de caravan nog op zijn plaats ligt.