BLOG

Tips bij een aanrijding of autoschade.

Hoe handel ik een schade snel af?

Wat te doen bij een aanrijding of autoschade?

Je hoopt natuurlijk dat het jou nooit overkomt. Een aanrijding of ongeluk zit vaak in een klein hoekje. Als je onverhoopt toch betrokken raakt bij een aanrijding of ongeluk, is het fijn als je weet wat je moet doen. Met deze checklist sta je niet voor verrassingen.

schade

Iedereen veilig?

Het belangrijkste na een aanrijding of ongeluk is dat iedereen in orde is. Breng daarom jezelf en anderen in veiligheid. Zijn er gewonden? Bel 112 en verleen eerste hulp. Verplaats de auto’s niet zonder je gegevens met de andere partij te hebben uitgewisseld. Dit is namelijk strafbaar, ook bij een lichte aanrijding. Noteer gegevens van eventuele getuigen, loop rond alle auto’s en fotografeer zo veel mogelijk, zoals de positie van de auto’s, slipsporen en natuurlijk de schade. Daarna kun je het beste doorrijden naar een veilige plek om alles af te handelen.

Is de schade wel te groot om door te rijden? Trek dan veiligheidshesjes aan en plaats een gevaren driehoek op de weg op zo’n 30 meter voor de plek van het ongeluk om het overige verkeer te waarschuwen. Ook is het hierbij verstandig de politie in te schakelen. Die zal helpen het verkeer veilig langs de plek van het ongeluk begeleiden. Schakel ook de politie in wanneer je vermoeden hebt van een misdrijf, zoals rijden onder invloed, het niet kunnen tonen van een rijbewijs of wanneer iemand er vandoor is gegaan na de aanrijding.

Schadeformulier

Het Europees Schadeformulier vul je altijd in, ook als de aanrijding eenzijdig is. Dit kan met behulp van de papieren versie of via de app: mobielschademelden. Via de app wordt er na het invullen en ondertekening door beide partijen, de melding direct doorgestuurd naar je verzekeraar. Voor kettingbotsingen is de app niet geschikt. Zijn er meerdere voertuigen betrokken bij de aanrijding, vul dan samen met de andere partij het schadeformulier in.

Verzekeraar op de hoogte brengen

Vervolgens is het zaak om de verzekeraar op de hoogte te stellen van de schade aan jouw auto. Een schademelding maken bij je verzekeraar kan meestal ook digitaal, bijvoorbeeld met een app of via je persoonlijke gebruikersomgeving. Dat is erg handig, want je kunt dan direct foto’s uploaden die de verzekeraar direct kan bekijken. Het is belangrijk dat je een aanrijding of schade altijd direct meldt bij je autoverzekeraar. Zij kunnen je helpen, advies geven en bespreken met je of je recht hebt op een schadevergoeding na een aanrijding.

Ongeval in het buitenland

Eigenlijk is er niet zoveel verschil tussen een aanrijding of ongeval in Nederland en in het buitenland. De te volgen stappen blijven hetzelfde: eerst jezelf en anderen in veiligheid brengen, checken voor gewonden en daarna pas kijken naar de eventuele schade. Ook het schadeformulier is voor ieder Europees land hetzelfde. Het enige echt grote verschil is de taal, die – zeker als je die niet machtig bent – kan zorgen voor extra onduidelijkheid.

Afwikkeling van de schade

Bij materiele schade geldt tegenwoordig directe schadeafhandeling, dat betekent dat je niet meer hoeft uit te zoeken wie de aansprakelijke verzekeraar is. Ook hoef je niet zelf meer in gesprek met de aansprakelijke partij. Dit moet zorgen voor een snellere afwikkeling van de schade. De betrokken verzekeraars verrekenen dit onderling. Vul wel het schadeformulier nog steeds zo volledig mogelijk in, zodat de toedracht en situatie helder is. Een gedetailleerd schadeformulier bespoedigt het afhandelingsproces aanzienlijk.

Ben je niet tevreden over de schadeafwikkeling en dienstverlening? Dan kun je dit bespreken met je verzekeraar. Kom je er niet uit, kun je altijd overstappen.

Reparatie

Is de afwikkeling geregeld? Dan kan de schade hersteld worden. Meestal geeft je verzekering aan waar de auto hersteld kan worden. Het is echter niet verplicht om te kiezen voor deze schadeherstellers. Let daarbij wel op dat het bedrag vaak voorgeschoten dient te worden en er een eigen risico in rekening gebracht kan worden. Wist je dat jouw Suzuki-dealer ook jouw schade kan repareren en dat deze reparatie met een Suzuki verzekering zonder eigen risico is? Uiteraard worden bij de reparatie originele onderdelen gebruikt.

Checklist bij aanrijding of schade
  • Zorg dat je op een veilige plek staat. Zijn er mensen gewond; verleen eerste hulp en bel 112.
    Alleen blikschade en geen gewonden? De hulpdiensten bellen is dan niet nodig. Schakel de politie in geval van: gewonden, ernstige schade, doorrijden tegenpartij, vermoeden van misdrijf zoals rijden onder invloed, rijden zonder rijbewijs, etc.

  • Verplaats de auto’s niet zonder je gegevens met de andere partij te hebben uitgewisseld. Dit is namelijk strafbaar, ook bij een lichte aanrijding.

  • Noteer gegevens van eventuele getuigen, loop rond alle auto’s en fotografeer zo veel mogelijk, zoals de positie van de auto’s, slipsporen en natuurlijk de schade. Daarna kun je het beste doorrijden naar een veilige plek om alles af te handelen.

  • Vul per aanrijding 1 schadeformulier in, dit kan ook digitaal via mobielschademelden.nl of voor private lease via de www.schadeapp.nl

  • Meld de schade aan je verzekeraar. Schademelden kan bij je verzekeraar meestal ook digitaal, bijvoorbeeld met een app of via de gebruikersomgeving na inloggen. Als je een Suzuki Autoverzekering hebt, kan je de schade hier melden: www.mijnverzekeringsportaal.nl

  • Neem daarna contact op met je Suzuki-dealer; jouw Suzuki dealer verzorgt de schadeafwikkeling.