Heeft mijn auto elk jaar een *onderhouds-beurt* nodig?
BLOG

Heeft mijn auto elk jaar een onderhouds-beurt nodig?

Elke auto heeft op zijn tijd onderhoud nodig. In elk geval is het slim de auto jaarlijks bij de dealer te brengen voor een inspectie van belangrijke en vitale delen. Ook als je er maar weinig mee rijdt en de kilometerstand voor de eerstvolgende voorgeschreven beurt zich nog lang niet aandient. Een jaarlijkse inspectie voorkomt problemen of, nog erger, pech onderweg.

Remmen

Waarom periodiek onderhoud belangrijk is

Als je je auto goed en op tijd laat onderhouden, spaar je geld uit! Dat klinkt tegenstrijdig, want alle onderhoud kost toch geld. Door je auto echter elk jaar te laten controleren kun je juist kostbare reparaties voorkomen. Een voorbeeld: stel dat de remblokken bijna versleten zijn of niet meer helemaal vrijkomen van de remschijven, waardoor ze sneller slijten. Als je dat niet op tijd ontdekt en maar door blijft rijden dan zijn dure nieuwe remschijven nodig en in het ergste geval nog duurdere nieuwe remklauwen.

Bij een inspectie signaleert de Suzuki-dealer in een vroeg stadium een niet meer optimaal werkende rem. Hij demonteert die, maakt de remklauw gangbaar en vervangt zonodig de remblokken. De reparatie is dan veel minder kostbaar. En je weet zeker dat je remsysteem goed blijft werken: dat is toch wel een veilige gedachte. Helemaal als je binnenkort van plan bent om een lange vakantierit met je auto te maken. Dan worden de remmen zwaarder belast en wil je echt niet met een heet of vastgelopen rem langs de weg komen te staan.

Periodiek jaarlijks onderhoud zorgt er kortom voor dat:

  • de auto altijd start
  • je veilig van A naar B komt
  • geen onverwachtste mankementen kunnen optreden
  • defecten vroeg worden gevonden en hoge kosten bespaard kunnen blijven
  • de auto zijn prestaties blijft behouden
  • de levensduur van de auto wordt verlengd

Onderhoud bij minder dan 15.000 km per jaar

Als je afgelopen jaar maar weinig hebt gereden, bijvoorbeeld maar zo’n 5.000 km, en je Suzuki een jaar geleden nog een onderhoudsbeurt heeft gehad, dan is de verleiding groot om snel een APK-keuring bij de garage om de hoek te laten doen. De kans is immers groot dat er geen reparaties nodig zijn. Er kan toch niet veel mis zijn? Klopt, maar met een geldige APK ben je echt niet gevrijwaard van opnieuw een jaar zonder storingen of problemen.

APK.jpg

De APK-keuring is eigenlijk een wettelijke veiligheids- en milieu-inspectie. De garage controleert of de remmen, ruitenwissers en de verlichting naar behoren werken. Of de uitlaatgassen aan de voorgeschreven emissiewaarden voldoen en checkt vitale componenten van de wielophanging, zoals rubbers, remleidingen, ashoesen en schokdempers. Er is geen controle van vloeistofniveaus, geen check van de motor en ook geen check op updates van de boordelektronica of nog niet uitgevoerde terugroepacties. Ook geen inspectie of alle componenten nog soepel werken. Want juist als je weinig rijdt kunnen met name remdelen wel eens gaan haperen, zeker bij een al wat oudere auto.

De conclusie is simpel: wil je echt zeker zijn dat je weer een jaar zo zorgeloos mogelijk kunt rijden, dan volstaat de APK-goedkeuring niet. Een uitgebreide onderhoudsinspectie is echt een aanrader en liefst ook bij de Suzuki-dealer. Omdat die ook kosteloos de benodigde elektronische updates en de werkzaamheden van de terugroepactie kan doen. Ben je in een keer klaar!

Monteur_tablet_suzuki_N.jpg

Onderhoud bij meer dan 15.000 km per jaar

Eigenlijk geldt hier hetzelfde recept: rij je veel of weinig, elk jaar een onderhoudsinspectie is verstandig. Bij de Suzuki-dealer weet je zeker dat alles in een keer wordt geregeld, ook een APK-goedkeuring. Rij je meer dan 15.000 km per jaar dan kan van fabriekswege voorgeschreven onderhoud tussentijds nodig zijn. Sla die niet over. Doe je dat wel, dan kan de fabrieksgarantie vervallen en je riskeert duurdere reparaties.

Bij hedendaagse auto’s is bovendien geen enkele onderhoudsbeurt hetzelfde. Van de reguliere kleine of grote beurt is eigenlijk geen sprake meer. Onderhoud is per onderdeel en per component bepaald. Sommige delen moeten worden geïnspecteerd om de 100.000 km, andere juist om de 15.000 km. Het laten uitvoeren van het periodiek voorgeschreven onderhoud door de dealer biedt de best mogelijke zekerheid dat elke onderdeel op het juiste moment in de inspectie wordt meegenomen. En dat ook niet onnodig minder onderhoudsgevoelige delen telkens worden gecontroleerd of zelfs vervangen. Bij de Suzuki-dealer krijg je onderhoud op maat en zijn ook de kosten op maat.

Onderhoud bij Suzuki

De Suzuki-dealer bij jou in de buurt verzorgt graag het onderhoud aan jouw Suzuki. Er is altijd een Suzuki-expert in de buurt die voor je klaar staat. Als je je Suzuki bij de Suzuki-dealer in onderhoud hebt krijg je automatisch de Suzuki Service Card, waarmee je recht hebt op pechhulp door heel Europa. En als je kiest voor de Suzuki Service Card Extra voor slechts 29 euro per jaar is ook de APK gratis, evenals de airco-, winter- en zomercheck. Maak eenvoudig je afspraak online, vul je gegevens in, kies je werkzaamheden en plan een datum die jou het beste uitkomt.